Taal verwerven

Wat en waarom dit thema?

Hoe stimuleer je taalverwerving? Wat zijn de kenmerken van een rijk taalaanbod in de klas? Hoe kan meertaligheid een hefboom zijn voor taalverwerving? Hoe ontwikkel je taalstimulerende competenties van leerkrachten?

Taal is een belangrijke hefboom voor leren. Om inhoud te verwerven heb je taal nodig en om taal te verwerven heb je inhoud nodig. Taal verwerven is dus belangrijk voor álle leerlingen. Leerlingen in kwetsbare situaties hebben vaak nog meer baat dan anderen bij een rijk talenaanbod in de school en daarbuiten. Daarnaast weten we dat het benutten van het volledige talenrepertoire (dus ook thuistalen) van kinderen positieve gevolgen kan hebben voor het welbevinden, het verwerven van de instructietaal (Nederlands) en voor het verwerven van leerinhouden. SDL heeft verschillende tools om een open talenbeleid te voeren en om leerlingen 'functioneel meertalig' te laten leren. 

 

Materialen

Medewerker

Leidinggevenden

Prof. dr. Piet Van Avermaet

Prof. dr. Maribel Montero Perez

Dr. Victoria Van Oss

 

PhD-student(en)

Amaury Van Parys

Maxime Van Raemdonck

Nell Foster

Geert De Meyer

Thibaut Duthois

Sven Sierens (werkt niet meer bij SDL)

Publicaties over dit thema